Aktualności

Karta Seniora Województwa Łódzkiego

Uchwałą nr XLIV/544/17 Sejmiku Województwa Łódzkiego z dnia 24 października 2017 roku został przyjęty program działań na rzecz wsparcia osób starszych w województwie łódzkim pod nazwą    „Karta Seniora Województwa Łódzkiego".

Celem wprowadzenia Karty Seniora jest: promowanie aktywności społecznej i poprawa jakości życia seniorów; wzmocnienie kondycji finansowej seniorów; zachęcanie osób 60+ do korzystania z dóbr kultury, edukacji , sportu i innych na terenie województwa łódzkiego; umożliwienie seniorom rozwoju swoich pasji i zainteresowań oraz promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu.

Karta Seniora Województwa Łódzkiego to zbiór ulg i uprawnień oferowanych mieszkańcom województwa łódzkiego, którzy ukończyli 60 rok życia ,które oferują instytucje oraz przedsiębiorcy. Karta wydawana jest bezpłatnie i jest bezterminowa.

Aby otrzymać Kartę Seniora Województwa Łódzkiego należy tylko złożyć wniosek do Regionalnego Centrum Pomocy Społecznej w Łodzi ul. Snycerska 8, 91 – 302 Łódź. Wniosek o wydanie karty można pobrać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bedlnie ,lub na stronie internetowej Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi:  zakładka Seniorzy/Karta Seniora Województwa Łódzkiego /Wnioski i inne dokumenty

Więcej informacji  na temat Karty Seniora można uzyskać na stronie internetowej www.rcpslodz.pl  lub pod numerem telefonu ( 42) 203- 48- 78 .

Data Opublikowania: 15/02/2018

Czytaj więcej

Jednolity Plik Kontrolny

Szanowni Państwo,

 

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie uprzejmie informuje, że:

w soboty  17 i 24 lutego 2018 r. w godzinach od 9:00 do 13:00, tel. 24 355 65 04

oraz od 14 do 23 lutego 2018 r. w godz. od 07:30 do 15:30, w poniedziałek 19 lutego w godz. od  7:30 do 18:00, nasi pracownicy będą pełnić dyżury w siedzibie Urzędu – Kutno, ul. Troczewskiego 12, Sala Obsługi Bezpośredniej (parter), pok. 205 i 211, tel. 24 355 65 04, 24 355 62 05, 24 355 62 11 w trakcie których udzielać będą ogólnej informacji w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego,  wysyłki JPK_VAT oraz aplikacji e-mikrofirma. Potwierdzą także Profil Zaufany.

 

Zapraszamy serdecznie

     

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie

Franciszek Boguszewski

Data Opublikowania: 13/02/2018

Czytaj więcej

ZUS ostrzega, nie daj się nabrać fałszywym doradcom

Łódź,  19 września 2017 r.

 

INFORMACJA PRASOWA

 

ZUS ostrzega: Nie daj się nabrać fałszywym doradcom

Od 1 września Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje bardzo dużo wniosków o emeryturę w związku z obniżeniem powszechnego wieku emerytalnego. Każdy przyszły świadczeniobiorca chciałby aby jego emerytura była jak najwyższa. Na tej potrzebie bazują oszuści mamiący przyszłych emerytów obietnicą korzystniejszego obliczenia emerytury. W woj. łódzkim nie mieliśmy jeszcze takiego przypadku, warto jednak uprzedzić przyszłych emerytów, aby nie dali się nabrać.

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w woj. śląskim dotarły niepokojące sygnały, że do przyszłych świadczeniobiorców zgłaszają się osoby, które odpłatnie oferują korzystniejsze obliczenie wysokości emerytury, aniżeli czynią to doradcy emerytalni ZUS. Ostrzegamy przed korzystaniem
z usług fałszywych doradców, których jedynym celem wydaje się być narażenie na straty finansowe przyszłych emerytów. Oszuści nie dysponują ani odpowiednią wiedzą, ani precyzyjnymi narzędziami, które pozwalają im spełnić swoje obietnice.

Przy tej okazji warto dodać, że wnioski o emeryturę pomogą wypełnić doradcy emerytalni, którzy działają na Salach Obsługi Klientów, nie ma więc także potrzeby korzystania z płatnej pomocy przy   uzupełnianiu dokumentów.

Wspomnijmy też w jakich okolicznościach pracownik ZUS może nam złożyć wizytę w domu. Taka wizyta możliwa jest tylko wówczas gdy:

  • Przeprowadza się kontrolę wykorzystywania zwolnień lekarskich – jeśli jesteś zdrowy nie masz co spodziewać się takiej kontroli,
  • Przeprowadza się kontrolę płatnika składek i siedziba firmy jest w tym samym miejscu co adres zamieszkania płatnika. Na kontrolę płatnika, inspektorzy umawiają się z wyprzedzeniem.

Poza wymienionymi przypadkami, każda inna niespodziewana wizyta pracownika ZUS powinna budzić nasze wątpliwości.

 

Monika Kiełczyńska

Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS

woj. łódzkiego

 

Data Opublikowania: 20/09/2017

Czytaj więcej

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

Wstęp
Urząd Gminy w Bedlnie  zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 4 kwietnia 2019 r. o  dostępności cyfrowej stron internetowych i  aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w  sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej BIP Urzędu Gminy Bedlno http://ugbedlno.bip.org.pl/  oraz strony www. ugbedlno.pl.
• W aplikacji mobilnej               
Urząd Gminy w Bedlnie  zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej aplikacji mobilnej zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 4 kwietnia 2019 r. o  dostępności cyfrowej stron internetowych i  aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w  sprawie dostępności ma zastosowanie do aplikacji mobilnej Blisko.
  • Data publikacji strony internetowej:  30.01.2010 r.
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji:  17.11.2020 r.
  • Data publikacji strony BIP: 24.11.2003 r.
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji:  18.11.2020 r.
 
Nowa strona internetowa Urzędu Gminy Bedlno, (obecnie w budowie)jest  częściowo zgodna  z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej. Obecna strona nie spełnia tylko 8 spośród 49 kryteriów sukcesu międzynarodowego standardu dostępności WCAG 2.1
 
Braki, które posiada dotychczasowa strona www.
- część plików nie jest dostępnych cyfrowo,
- brak odpowiedniej struktury nagłówkowej artykułów,
- pewne treści opublikowane na stronie (informacje w postaci artykułów, załączniki, zdjęcia, grafiki) mogą być niedostępne z uwagi na fakt, że zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
- pojawiają się błędy w semantyce html.
- zamieszczone na stronie aktualności w formie plików PDF mogą nie być dostępne cyfrowo w całości gdyż były skanowane.
- część z opublikowanych zdjęć nie posiada opisu alternatywnego lub   mają one charakter promocyjny i nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań.
-nie wszelkie elementy nietekstowe, umieszczone na stronie internetowej, takie jak: zdjęcia, obrazki ozdobne, ikony, itp., posiadają szczegółowy opis.
- pliki multimedialne nie posiadają napisów i audiodeskrypcji, filmy nie posiadają napisów dla osób niesłyszących - filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
- w niektórych nielicznych miejscach na stronie brak wymaganego kontrastu minimalnego.
 
Ułatwienia na stronie
 
Strona internetowa Urzędu Gminy Bedlno posiada ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:
 
• formularz kontaktowy;
•  instrukcja obsługi BIP
Data sporządzenia
Oświadczenie sporządzono dnia:2020-10-12
Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków, Biuro w Łodzi.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Wiesław Głuszcz, informatyk@ugbedlno.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 24  282 17 70. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Informacje na temat procedury
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu
7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich. https://www.rpo.gov.pl/
Informacje uzupełniające
Dane teleadresowe jednostki:
Gmina Bedlno
Bedlno 24
99-311 Bedlno
Tel. 24  282 17 70
e-mail:  ug@bedlno.pl
strona internetowa:  www.bedlno.pl
Dostępność architektoniczna
Urząd Gminy Bedlno mieści się w budynku pod adresem Bedlno 24. Budynek posiada trzy kondygnacje:
parter
I piętro
II piętro
Do budynku prowadzą trzy wejścia: od strony drogi wojewódzkiej nr 583, drugie gospodarcze wejście od strony placu gminnego (podwórka) natomiast trzecie wejście znajduje się w szczycie budynku i prowadzi bezpośrednio do Sali Konferencyjnej Urzędu. Do głównego wejścia prowadzą schody. Przy schodach do głównego wejścia znajduje się podjazd dla osób niepełnosprawnych o prawidłowych parametrach. Dla interesantów przeznaczone jest główne wejście. Drugie i trzecie wejście do budynku jest na poziomie chodnika na zewnątrz, (niewielkie podwyższenie).
Dostępność architektoniczna budynku na dobrym poziomie (winda, pochylnia, szerokie korytarze)
Przed budynkiem Urzędu brakuje wyznaczonego miejsca parkingowego dla osób z  niepełnosprawnością z  poprawnym oznakowaniem pionowym i  poziomym. Wokół budynku jest dostępny bezpłatny parking.
W  pobliżu budynku przy drodze wojewódzkiej nr 583 nie ma bezpiecznego, wyznaczonego przejścia dla pieszych z  namalowanymi pasami. Chodniki przydrożne prowadzące do obiektu są nierówne a  na pewnych odcinkach brakuje chodnika. Po wejściu przez główne wejście przez pierwsze szklane drzwi otwierane ręcznie oraz drugie szklane otwierane ręcznie znajdziemy się w głównym holu. Na wprost znajduje się winda, którą można dotrzeć na piętra budynku.Szerokość drzwi wejściowych jest przystosowana do korzystania przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich.
W budynku Urzędu brakuje rysunków/rzutów kondygnacji na każdym piętrze oraz informacji na temat rozkładu pomieszczeń,   oznaczeń pięterułatwiających orientację w  budynku. Szklane drzwi w  budynku nie są oznaczone kontrastowo. Zbyt małe kontrasty pomiędzy ścianą a  drzwiami, ścianą a  włącznikami świateł. Wewnątrz budynku, przy schodach zamontowane są poręcze (poręcze przy schodach nie są przedłużone o  30 cm na górze i  dole biegu).
W budynku Urzędu brakuje stanowiska do obsługi klienta a  obsługa klienta odbywa się w  poszczególnych dedykowanych pokojach budynku. Nie ma pętli indukcyjnej bądź innego urządzenia FM wspomagającego słyszenie. Podmiot nie zapewnia również usługi tłumacza polskiego języka migowego (PJM).
W budynku na każdej kondygnacji znajduje się dostępna toaleta. Lustro w  toalecie nie znajduje się nad umywalką i  nie jest uchylne (dostępne dla osób o  różnym wzroście bądź na wózku). Zainstalowane pochwyty przy toalecie i  umywalce są niezgodne ze standardami/ wytycznymi. Brakuje alarmu dedykowanego dla dostępnych toalet.
W budynku Urzędu jest winda spełniająca wszystkie kryteria windy dostępnej, co uniemożliwia dostęp do wyższych kondygnacji osobom o  ograniczonej mobilności.
W budynku nie ma:
- pętli indukcyjnych,
- oznaczeń w alfabecie Braille’a,
- systemów naprowadzających dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące,
- brak możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.

Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W związku z warunkami technicznym i niemożnością zapewnienia pełnej dostępności urzędu osobom ze szczególnymi potrzebami, przewidziany zostaje dostęp alternatywny.
Koordynatorem do spraw dostępności jest Zenon Dąbrowski , sekretarz@ugbedlno.pl, tel. (24) 282 14 20, fax (24) 282 17 50, którego zadaniem jest organizowanie wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez  Urząd GminyBedlno.
Aplikacje mobilne
Gmina Bedlno posiada aplikacje mobilną Blisko.
Blisko to system mobilnej komunikacji z mieszkańcami, za pomocą którego informujemy na bieżąco mieszkańców o najważniejszych wydarzeniach bezpośrednio na telefon. System dla użytkowników jest    bezpłatny  i restrykcyjnie przestrzega zasad wymaganych przez RODO. W systemie można zarejestrować się na trzy sposoby:
              pobrać na smartfona    aplikację    BLISKO
              zamówić powiadomienia    SMS
              zamówić informacje na    E-MAIL
Wersja mobilna – Blisko
 
Serwis został zbudowany w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu.Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym.
W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.
 
Informacja o dostępności tłumacza języka migowego:
 
Osoby niesłyszące przy załatwianiu spraw w Urzędzie Gminy w Bedlnie mogą skorzystać z usługi tłumacza języka migowego, zgłaszając taką chęć co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą z wyłączeniem sytuacji nagłych..
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243) usługa tłumacza migowego przy załatwianiu spraw urzędowych jest bezpłatna. Mogą z niej skorzystać osoby uprawnione, tj. osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 i Nr 171, poz. 1016).
Aby skorzystać z pomocy tłumacza należy wcześniej zgłosić w sekretariacie Urzędu Gminy w Bedlnie (pokój nr 14) zamiar skorzystania z tłumacza.
 
W  tut.  Urzędzie zgłoszenia można dokonać w jednej z następujących form:
 
• e-mail na adres : ug@bedlno.pl
• faxem na nr (24) 282 17 50 
• listownie (3 dni liczone od dnia otrzymania zawiadomienia przez Urząd)
• telefonicznie  za pośrednictwem osoby trzeciej na nr 24  282 14 20
 
Załącznik.
Zarządzenie Wójta Gminy Bedlno  nr 172/2020  z dnia 12 listopada 2020r.w sprawie: wyznaczenia Koordynatora oraz zespołu do spraw dostępności (zmieniające zarządzenie nr 93/2020 z dnia 26.06.2020 r.).
 
 

 

 

 

Data Opublikowania: 20/11/2020

Czytaj więcej

Fundusz sołecki krok po kroku

 

Gmina Bedlno wyodrębniła fundusz sołecki na 2021 r.

Gmina Bedlno po raz kolejny zdecydowała się na wyodrębnienie z budżetu gminy na 2021 r. funduszu sołeckiego, kierując środki finansowe bezpośrednio do dyspozycji sołectw gminnych. O przyznanie środków z Funduszu Sołeckiego mogą ubiegać się Sołtysi wraz z Radą Sołecką.

Sołectwa mają do dyspozycji określony budżet, w ramach którego mogą działać, realizując inwestycje w obrębie swoich wsi takie jak   np. budowa chodnika przy drodze gminnej, zakup wyposażenia do świetlic wiejskich, budowa placu zabaw dla dzieci, doposażenie szkoły w materiały edukacyjne, organizacja imprez okolicznościowych i kulturalnych, oświetlenie drogi gminnej, remont wiaty przystankowej, sadzenie drzew lub krzewów.

Dodatkowo ustawa o funduszu sołeckim daje możliwość realizacji wspólnych przedsięwzięć przez kilka sołectw. W takim przypadku każde sołectwo uchwala oddzielnie wniosek, który dotyczy wspólnego przedsięwzięcia np.: mieszkańcy 2 sołectw korzystają z 1 placu zabaw ulokowanego na terenie jednego z nich – sołectwo A będzie mogło sfinansować np.: zakup nowych zabawek dla dzieci, a sołectwo B np.: ogrodzenie.         

Wnioski sołectw muszą spełniać następujące kryteria: muszą mieścić się w   zadaniach własnych gminy, zapewniać poprawę warunków życia mieszkańców oraz być zgodne ze  strategią rozwoju gminy (wypełnione łącznie).

Obecnie obowiązujące przepisy prawa przewidują możliwości wystąpienia przez sołectwo do wójta o zmianę przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego w trakcie roku budżetowego. Mam nadzieję, że wszystkie sołectwa wykorzystają potencjał jaki daje fundusz sołecki i dzięki zaangażowaniu i aktywności obywatelskiej uda się zrealizować wiele przedsięwzięć, które znacząco wpłyną na poprawę życia mieszkańców naszej gminy.
Od kwoty wydanej na realizację przedsięwzięć z Funduszu Sołeckiego przysługuje zwrot części poniesionych wydatków z Budżetu Państwa.

Wójt Gminy Bedlno

 

Fundusz sołecki krok po kroku

Poniżej przedstawiamy „krok po kroku” schemat wyodrębniania i realizacji funduszu sołeckiego w gminach wraz z wyjaśnieniami

Krok 1:

Przyjęcie przez radę gminy uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego

Rada Gminy podejmę uchwałę do 31 marca o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego. Ma ona charakter permanentny, tzn. obowiązuje w kolejnych latach budżetowych, do czasu podjęcia uchwały przez Radę Gminy o nie wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego.

Jeśli Gmina nie chce wyodrębnić funduszu sołeckiego, to co roku musi podejmować uchwalę o jego nieutworzeniu.

Krok 2:
Wyliczenie przez wójta środków jakie będą przysługiwały sołectwom

Jeżeli w twojej gminie został wyodrębniony fundusz sołecki kolejną ważną datą jest 31 lipca. To do tego dnia wójt gminy musi przekazać sołtysom informację na temat wysokości środków na każde sołectwo. Informacja o dokładnej kwocie powinna dotrzeć do sołtysów najpóźniej właśnie do 31 lipca każdego roku.

Krok 3:
Przygotowanie zebrania wiejskiego i poinformowanie o nim mieszkańców

Sołtys wiedząc jaką kwotę sołectwo ma do dyspozycji powinien najpóźniej do 30 września zwołać zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zdecydują na co wydać pieniądze z funduszu sołeckiego. Już wcześniej, przed zebraniem, można myśleć i dyskutować na temat tego jaki można włożyć wniosek i co sfinansować.

Porady:

·                organizując zebranie wiejskie przygotuj informację, w której będzie wyraźnie powiedziane, że zebranie dotyczy podjęcia decyzji na co wydać pieniądze z funduszu sołeckiego.

·                w zaproszeniu na zebranie podaj kwotę funduszu o jakiej mieszkańcy będą decydować.

·                wytłumacz w zaproszeniu, że to mieszkańcy sami podejmą decyzję o tym, czy pieniądze zostaną wydane na wiatę przystankową, imprezę integracyjną czy na coś innego i że ta decyzja będzie ostateczna.

·                postaraj się przekazać informację, tak aby dotarła do możliwie wielu mieszkańców. Często sołtysi informując o zebraniu wiejskim ograniczają się do wywieszenia kilku ogłoszeń na tablicy, w sklepie lub innych miejscach. Zastanów się czy nie warto potraktować tego zebrania w szczególny sposób i nie spróbować innych metod przekazania zaproszeń mieszkańcom.

Pamiętaj – żeby fundusz sołecki okazał się sukcesem, ważne jest aby jak najwięcej mieszkańców sołectwa brało udział w decydowaniu o projekcie, a później w jego wykonaniu. Jednym z głównych celów funduszu sołeckiego jest angażowanie mieszkańców w sprawy wsi. Rola mieszkańców nie kończy się na uchwaleniu wniosku!

Krok 4:
Zebranie wiejskie

Jak zostało powiedziane, o przeznaczeniu pieniędzy decyduje zebranie wiejskie. O tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były ważne mówi statut sołectwa. A zatem to zebranie wiejskie podejmuje decyzję, a sołtys jest organem wykonawczym. Ustawa mówi, że propozycję wniosku do dyskusji mogą złożyć:

1) sołtys

2) rada sołecka

3) 15 dorosłych mieszkańców sołectwa

Zwołując zebranie należy przestrzegać tego, co zapisano w statucie (na ile dni przed zebraniem poinformować mieszkańców, w jaki sposób itp.), w jaki sposób zebranie powinno przebiegać (porządek obrad),w jaki sposób powinno być udokumentowane (protokół z zebrania, lista obecności) oraz jakie czynności sołtys podejmuje po zebraniu (np. terminowe przekazanie uchwał oraz protokołu z zebrania wójtowi).

Nieprzestrzeganie tych warunków może spowodować unieważnienie podjętych uchwał zebrania wiejskiego. W konsekwencji przepadnie możliwość sfinansowania działań, które mieszkańcy wybrali.

Aby wniosek do funduszu sołeckiego mógł być zrealizowany, musi spełniać trzy warunki, które trzeba wziąć pod uwagę podczas dyskusji i planowania wniosku:

·                przedsięwzięcia mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy,

·                są zgodne ze strategią rozwoju,

·                służą poprawie warunków życia mieszkańców

 

Krok 5:

Przedłożenie wniosku sołectwa do wójta

Aby wniosek o dofinansowanie z funduszu sołeckiego był poprawny, musi zawierać:

1.  wskazanie przedsięwzięć do realizacji na terenie danego sołectwa,

2.  oszacowanie kosztów realizacji danych przedsięwzięć – koszty przedsięwzięć muszą mieścić się w limicie przeznaczonym dla danego sołectwa,

3.  uzasadnienie. Jest to bardzo ważny element wniosku. W uzasadnieniu powinniśmy przede wszystkim wskazać w jaki sposób realizacja danego przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców danego sołectwa.

4.  wniosek musi być złożony we właściwym terminie (do 30 września każdego roku, na rok następny)

Jeśli wójt uzna, że wniosek nie spełnia powyższych wymogów, w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania informuje o tym sołtysa.

Sołtys za pośrednictwem wójta może w ciągu 7 dni podtrzymać odrzucony wniosek, bądź też (o ile jest jeszcze przed 30 września) zorganizować ponownie zebranie wiejskie i uchwalić raz jeszcze wniosek – poprawiony pod względem formalnym. W razie wątpliwości warto jeszcze przed uchwaleniem wniosku skonsultować się z kimś z urzędu gminy jeśli chodzi o formalne przygotowanie wniosku, jak również jeśli chodzi o oszacowanie kosztów przedsięwzięcia – pozwoli to obu stronom uniknąć nieścisłości i późniejszych problemów.

Zalecamy, aby oprócz wniosku na ręce wójta złożyć: protokół z zebrania podczas którego uchwalono wniosek o sfinansowanie przedsięwzięć z funduszu sołeckiego oraz listę obecności z zebrania wiejskiego.

Pamiętaj, aby po zebraniu wiejskim podczas którego uchwalono wniosek, poinformować o treści wniosku mieszkańców, którzy byli nieobecni na zebraniu. Jest to dobry sposób na pokazanie wszystkim mieszkańcom, że zależy nam na tym, aby wiedzieli co się dzieje we wsi. Pozwoli to również osobom nieobecnym podczas zebrania na włączenie się w działania związane z realizacją wniosku.

Krok 6:

Uchwalony wniosek, które spełnił wymagania, musi zostać wprowadzony do budżetu. Budżet uchwala Rada Gminy w kolejnych miesiącach.

Rada gminy podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy w oparciu o wymienione już wcześniej kryteria:

·                wnioskowane przedsięwzięcia mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy,

·                są zgodne ze strategią rozwoju,

·                służą poprawie warunków życia mieszkańców

Krok 7:
Realizacja zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy

Zadania ze środków funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z opisem we wniosku. Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, za którego wykonanie odpowiedzialny jest wójt.

Rolą sołtysa i mieszkańców nie ogranicza się tylko do uchwalenia i złożenia wniosku. Polega ona, między innymi, na:

·                kontroli terminów realizacji i jakości wykonania przedsięwzięcia,

·                udziale w realizacji przedsięwzięcia, jeżeli tak zdecydowali podczas zebrania. Może to być ich praca lub wkład rzeczowy.

Data Opublikowania: 20/08/2020

Czytaj więcej