Aktualności

Informacja na temat form kontaktu z ZUS-em

Informacja na temat form kontaktu z ZUS-em

Prawie 6 tys. klientów dziennie odwiedza placówki ZUS w na terenie województwa łódzkiego. W III kwartale na Salach Obsługi Klientów przyjęto 374 tys. osób.

 
 

  To oznacza, że tradycyjna forma kontaktu z administracją publiczną cieszy się wciąż bardzo dużą popularnością, ale 1,6 miliona osób kontaktuje się już z ZUS-em przez Platformę Usług Elektronicznych PUE ZUS.


Przyzwyczajenie do tradycji widać też na przykładzie pism i dokumentów, które wpływają do ZUS za pośrednictwem Poczty. W tym samym okresie kancelarie placówek ZUS na terenie województwa łódzkiego zarejestrowały 393,5 tys. przychodzącej korespondencji czyli ponad 131 tys. miesięcznie.


Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS

Tymczasem poza bezpośrednią obsługą, ZUS oferuje także możliwość kontaktu poprzez Internet. Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS to tylko chwila. Można je założyć samemu w domu lub w ZUS-ie a następnie potwierdzić tożsamość. Można to zrobić osobiście w ZUS–ie, należy mieć wówczas przy sobie dowód osobisty – ta jedna wizyta, pozwoli uniknąć wielu kolejnych. Można też potwierdzić swą tożsamość elektronicznie o ile jest się

w posiadaniu podpisu elektronicznego albo korzysta z systemu bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS, a tożsamość została potwierdzona wcześniej przez bank. Dzięki jednorazowemu działaniu można tak jak ponad 1,6 miliona osób cieszyć się pierwszym w Polsce kompleksowym e-urzędem.

Dzięki PUE ZUS możemy sprawdzić czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń, czy nasi najbliżsi zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, możemy tez przesłać wnioski i dokumenty rozliczeniowe. Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy składając dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie tą drogą. Przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 5 pracowników, mają wręcz obowiązek wysyłania dokumentów drogą elektroniczną.

Przyzwyczajenia Polaków

Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Towarzyszy im obawa przed popełnieniem błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. Niechęć do nowoczesnych rozwiązań może także wynikać z przyzwyczajeń – spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu. Inaczej jednak myślą osoby młodsze. Dla nich ważna jest oszczędność czasu a obycie z komputerami ułatwia wykonywanie czynności technicznych.
Pamiętajmy, że to właśnie e-administracja jest kierunkiem rozwoju funkcjonowania urzędów w Polsce. Tą samą drogą od lat kroczą inne gałęzie usług. Zakupy on-line i bankowość internetowa są już tak powszechne, że przestajemy je postrzegać jako przełomowe. Zmiany których jesteśmy świadkami, są więc nieuniknione. Należy zatem już teraz zacząć korzystać
z możliwości, które są w zasięgu ręki – także w ZUS.

Monika Kiełczyńska

Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS

województwa łódzkiego

 

 

 

Załączniki:

« Powrót